Setiap Ibu Bapa Ingin Anak Yang Soleh dan Solehah, Ketika Menyusui, Ibu Lakukan 4 Perkara Ini Insyaallah

Setiap Ibu Bapa Ingin Anak Yang Soleh dan Solehah, Ketika Menyusui, Ibu Lakukan 4 Perkara Ini Insyaallah

Tanggungjawab seorang ibu untuk menyusukan anaknya, mengepam susu ibu atau membuat susu untuk anak. Ini dilakukan bukan hanya untuk kebaikan anak-anak kita, anda tahu! Tetapi baik untuk diri kita sendiri. Namun, tidak akan baik sekiranya ibu tidak pandai menyusu. Ternyata penyusuan susu ibu juga dapat membuat anak-anak menjadi soleh.

 

 

Ya, menyusu, mengepam susu ibu atau membuat susu untuk anak adalah salah satu perantara untuk menjadikan anak-anak menjadi soleh.

Bagaimana ia boleh berlaku? Ada empat perkara yang mesti kita lakukan ketika menyusu, mengepam susu ibu atau membuat susu untuk anak-anak, sehingga anak-anak menjadi soleh. Apa benda itu?

 

 

1. Membacakan Quran
Bacakan tilawah Quran beserta terjemahnya jika perlu. Hal ini akan berdampak besar pada tumbuh kembang anak kita. Bayangkan kalau dalam sehari semalam kita menyusui 5 kali. Ertinya ada berapa halaman Quran yang bisa kita bacakan untuk si buah hati? Anak soleh adalah salah satu anugerahnya dari usaha ini.

2. Murojaah Hafalan
Kalau repot memegang mushaf, bisa juga dengan murojaah hafalan. Sekalipun hanya berupa surat pendek di juz 30. Anak akan jadi terbiasa mendengarkan. Itu mungkin bisa jadi media menjadikannya sebagai anak s0leh.

3. Mengajaknya Bicara
Ajaklah bayi kita bicara agar ia menjadi seperti harapan dan doa kita yaitu jadi anak shaleh. Sesungguhnya ia pun mengerti pembicaraan kita dari emosi yang kita pancarkan.

4. Berdoa
Mendoakan buah hati ketika menyusui, memompa asi, atau bahkan ketika sedang membuatkan susu formula, ketahuilah bahwa Allah mengabulkan doa seorang ibu untuk anaknya. Apalagi jika doanya agar ia menjadi anak s0leh.

Oleh itu, pastikan kita tidak memandang rendah aktiviti yang dilakukan semasa menyusu, mengepam susu ibu atau membuat susu untuk anak-anak. Supaya dia menjadi anak yang soleh. []

SUMBER: UMMI-ONLINE via islampos.com

Breaking 78 post tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Breaking 78 post.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*