Ratusan keping Syiling Emas Yang Tertanam 1100 tahun Semasa Zaman Kekhalifahan Abbasiyah Ditemui.

Ratusan keping Syiling Emas Yang Tertanam 1100 tahun Semasa Zaman Kekhalifahan Abbasiyah Ditemui.

Ratusan duit syiling emas telah dijumpai oleh remaja Israel yang menjadi sukarelawan di tempat penggalian di Isr4el. Sebanyak 425 syiling emas berusia 1,100 ditemui dalam satu tembikar.

Emas berusia ribuan tahun seberat 845 gram dijumpai di sebuah kawasan yang dulunya merupakan bagian dari kekhalifahan Abbasiyah. Pada masa lalu pemilik meletakkannya di salah satu periuk dan menguburkannya di tanah.

Pakar mengatakan nilainya cukup untuk membeli rumah mewah semasa pemerintahan Khilafah Abbasiyah.

Yang masih misteri ialah siapa pemilik duit syiling itu dan mengapa dia tidak mengambil duit syiling emas itu.

“Orang yang mengubvrkan harta ini 1,100 tahun yang lalu, mesti berharap suatu hari harta ini akan diambil. Sebenarnya, tembikar ini ditanam dengan paku, dengan harapan tembikar itu tidak berubah tempatnya, ”kata pengarah penggalian dari Lembaga Antikuiti Israel, Liat Nadav-Ziv dan Elie Haddad.

Nadav-Ziv dan Haddad menggambarkan menemui beratus-ratus syiling emas, termasuk sangat jarang.

“Kami hampir tidak pernah menemui syiling seperti ini dalam penggalian arkeologi, kerana emas sangat berharga dan logam ini mula dicetak semula secara turun temurun,” kata Nadav-Ziv dan Haddad.

Remaja yang mencari harta karun, Oz Cohen, mengatakan, “Itu luar biasa. Saya menggali dan melihat apa yang kelihatan seperti daun nipis. Ketika saya melihat lebih dekat, ternyata duit syiling emas. ”

Robert Kool, seorang ahli koin, mengatakan selain ratusan syiling emas, potongan emas yang lebih kecil juga dijumpai, yang mungkin telah digunakan sebagai “perubahan”.

Dia menambahkan salah satu duit syiling yang dijumpai dicetak di Constantinople (sekarang Istanbul) semasa era Kaisar Byzantine Theopilos.

Menurut Kool, ini adalah salah satu bukti fizikal persaingan antara kedua kerajaan. Kekhalifahan Abbasiyah muncul sebagai kekuatan menggantikan dinasti Umayyah pada tahun 750.

Pusat khalifah berada di Baghdad, yang kini menjadi ibu kota Iraq. Era keemasan dicapai, antara lain, ketika Khalifah Harun al-Rashid berkuasa pada tahun 786-809.

Era kekhalifahan Abbasiyah berakhir setelah pencerobohan Mongol pada tahun 1258. []

SUMBER: REUTERS via islampos via kongsiinfo.com

Breaking 78 post tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Breaking 78 post.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*